آنچه در این مقاله می خوانید:

تفاوت میان Workstation، سرور و PC

تفاوت میان Workstation، سرور و PC
این مقاله در تاریخ 24 دی 1399 نوشته و در تاریخ 10 مهر 1400 مورد بازبینی قرار گرفته است.

تفاوت میان Workstation، سرور و PC:

با پیشرفت های تکنولوژی در عصر حاضر استفاده از کامپیوترها، Workstationها و سرورها بسیار رواج دارد. اما واقعا تفاوت میان این سه چیست؟ آیا واقعا با یکدیگر تفاوت دارند؟ هر کدام بهتر است در کجا استفاده شوند؟ ما در این مقاله قرار در مورد همه اینها توضیح بدهیم.

شاید بسیار از افراد از کارایی PCها آگاهی لازم را داشته باشند اما تفاوت میان ایستگاه های کاری و سرورها را ندانند. به همین دلیل ما در اینجا ابتدا در رابطه با هر کدام به تنهایی توضیح می دهیم.

 

PC چیست؟

کامیپوتر شخصی و یا PC نوعی از سیستم است که برای استفاده فردی ساخته شده و تقریبا در تمامی خانه ها یافت می شود. این دستگاه ها کاربردهای فراوانی داشته و توانسته بسیار از نیازهای کاربران را رفع نماید. البته لازم به ذکر است این سیستم ها نسبت به سرورها و ایستگاه های کاری بسیار ابتدایی بوده و تنها برای برخی نیازها ابتدایی کاربرد دارد و برای کاربردهای گرافیکی و یا حتی بازی های رایانه ای باید از Workstationها استفاده نماییم.

 

Workstation چیست؟

ایستگاه کاری و یا Workstation به رایانه ای گفته می شود که برای استفاده فردی ساخته شده و نسبت به کامپیوترهای شخصی عملکرد بالاتری دارند. آنها از لحاظ فنی و ساختاریعنی از لحاظ گرافیکی، قدرت پردازش و اجرای چندین برنامه همزمان توانمند بوده به همین دلیل برای طراحی های گرافیکی و همچنین سیستم های Gaming مناسب می باشند.

 

از جمله ویژگی های ایستگاه های کاری می توان به مزایای سخت افزاری Workstationها اشاره کرد:

ـ میزان رم: به طور کلی Workstationها نسبت به PC ها دارای حافظه دو برابری بوده که این موضوع سرعت کار طراحان را افزایش داده و این عامل سبب می شود تا زودتر بتوانند اشکالات کاری خود را حل نمایند. استفاده از ECC RAM ها سبب می شود خطاهای حافظه قبل از آنکه روی سیستم تاثیری بگذارد رفع شده و از Crash و Downtime جلوگیری گردد.

این ویژگی رم ها به خصوص برای افرادی که بر روی پروژه های بزرگ و پیچیده و خیلی مهم کار می کنند بسیار مهم است زیرا احتمال خطا در رم بسیار کاهش می یابد.

 

خرید رم سرور

 

ـ قدرت پردازنده: همانطور که می دانید هر چه تعداد هسته در CPU بالاتر باشد میزان قدرت پردازشی آن نیز افزایش می یابد. این موضوع به خصوص در رابطه با برخی نرم افزارهای گرافیکی بسیار اهمیت دارد.

PC ها تنها از یک پردازنده پیشتبانی می کنند اما Workstationها می توانند از بیش از یک پردازنده پشتیبانی کرده که این عامل قدرت پردازشی بیشتری را فراهم می کند.

 

خرید CPU

 

ـ استفاده از تکنولوژی RAID: استفاده از RAID ها سبب می شود که بتوانیم از چندین هارد درایو برای ذخیره و پردازش اطلاعات استفاده نماییم. حال این عامل سبب می شود، هنگام خرابی یک درایو، دیگر درایوها می توانند به کار خود ادامه دهند که این عامل از اختلال در سیستم جلوگیری خواهد کرد.

 

خرید انواع رید

 

ـ هارد درایو: Workstationها می توانند از هاردهایی با ظرفیت بالا پشتیبانی کرده و هر دیتایی می تواند بر روی آن ذخیره گردد. حتی آنها از درایوهای SSD نیز پشتیبانی می کنند.

 

نکته: درایوهای SSD با هارد درایوهای معمولی متفاوت است. چون قطعات متحرک ندارند، ایراد فیزیکی هم پیدا نمی‌کنند. همچنین سرعت و قابلیت اطمینان بیشتری دارند. از طرفی قیمت بالاتری دارند و گران‌تر هستند و معمولا ظرفیت ذخیره سازی کمتری دارند. مصرف برق کمتر در SSD کمتر است.

 

ـ استفاده از کارت گرافیک: ورک استیشن ها برای پشتیبانی از یک یا چند کارت گرافیک حرفه‌ای طراحی شده‌اند ولی پی سی معمولا از یک کارت معمولی پیشتیبانی می‌کند.

 

سرور چیست؟

سرور ها سخت افزارهای بسیار قدرتمندی بوده که از قطعات سخت ‌افزاری خاصی تشکیل شده ‌است که دارای بالاترین پردازش و عملکرد می باشند. عموماً سرورها از پردازنده های قدرتمند با چندین عدد هسته، رم با ظرفیت بالا و هارد‌ دیسک با فضای ذخیره‌سازی چند ترابایتی، تشکیل می‌شوند. با توجه به این میزان قدرت و عملکرد، متوجه خواهیم شد که این دستگاه های بسیار قدرتمند می توانند پاسخگوی درخواست‌های متعدد کاربران، باشند.

 

خرید انواع سرور

 

تفاوت میان Workstation، سرور و PC:

تفاوت میان Workstation، سرور و PC را از چند منظر بررسی خواهیم کرد:

ـ از لحاظ قدرت:

به طور کلی قدرت ایستگاه های کاری از PC ها و قدرت سرورها از Workstation بالاتر می باشد. لازم به ذکر است اگر سیستمی با قدرت کافی انتخاب نکنید، بهره‌وری و تولید و خلاقیت و رضایت کارمند و کاربر را محدودخواهید کرد. ابتدا لازم است نیازهای کاربر شناسایی گردد و همچنین نرم افزارهایی که ممکن است در طول کار به آنها نیاز داشته باشد. پس از آن با توجه به نیازهای کاربر سیستم مورد نیاز خریداری گردد.

 

ـ از لحاظ قیمت:

در حالت ایده آل سیستمی که دارای قیمت مناسب و بیشترین کارایی باشد، سیستم مناسبی است. اگر سیستمی بیش از نیاز خود خریداری کنید باید بیشتر هم هزینه نمایید. به طور کلی قیمت Workstation ها از PC بیشتر بوده و از سرورها کمتر است. همیشه گران بودن نشانه خوبی نیست زیرا استفاده از یک ایستگاه کاری برای کاربری که اصلا به قابلیت های آن احتیاجی ندارد کاری بیهوده است و یا حتی می تواند کار آن را سخت نماید.

 

ـ از لحاظ ظاهری:

از لحظ ظاهری PC ها و Workstation ها به یکدیگر بسیار شباهت داشته اما سرورها بسیار تفاوت دارند.

 

در نتیجه:

همان طور که در مطالب فوق گفته شد استفاده از سرورها تنها برای شرکت ها و سازمان بزرگ مفید بوده و افراد نیازی به سرور ندارند، پس می توانند نیاز خود را از طریق خرید یک PC و یا یک Workstation بر طرف نمایند.

انتخاب میان این دو تنها به نیاز فرد بستگی دارد. برای مثال برای یک طراح گرافیک حرفه ای ، که از نرم افزارهایی مانند 3DS MAX ، Maya ، AutoCAD ، SolidWorks ، پریمیر و افتراکفت و سایر نرم افزارهای گرافیکی استفاده می نماید، استفاده از یک Workstation بسیار مناسب است. زیرا یک PC معمولی نمی تواند نرم افزارهای این چنینی را پشتیبانی کرده و بدون هیچ گونه اختلالی آنها را اجرا نماید.

اما اگر تنها نیاز شما، تماشای ویدئو، موزیک و حتی استفاده از نرم افزارهای Office می باشد استفاده از PCها می تواند به طور کامل نیاز شما را بر طرف نماید. برای مثال کارمندان یک شرکت که تنها نیاز به انجام کارهای ابتدایی دارند می توانند از PC استفاده نمایند زیرا همانطور که گفته شد Workstation قیمت بالایی دارد که این امر اصلا به صرفه نبوده و بار هزینه ای زیادی را بر روی کارفرما ایجاد می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین محصولات

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.
مقایسه
0 موارد محصول
فهرست
مسترشبکه

شنبه تا پنج شنبه از ساعت 9:30 الی 18:00 پاسخگوی شما هستیم.

شماره تماس: 62913-021 

پاسخگوی سوالات شما هستیم:

jamshidi
javadi
mohammadi
ali-300x300

ارسال لیست و استعلام قیمت برای شرکت ها و همکاران محترم: