آنچه در این مقاله می خوانید:

پروتکل FTP چیست و انوع آن به همراه ویدئو

پروتکل FTP

پروتکل چیست؟

درزمینه اینترنت و شبکه های ارتباطی گسترده تر، پروتکل اساساً مجموعه ای از قوانین استاندارد است که به دو یا چند نهاد امکان انتقال و خواندن اطلاعات را می دهد. اینترنت از پروتکل های متعددی تشکیل شده است که همه آنها نحوه کار اینترنت را تعریف می کنند.

 

جهت آشنایی بیشتر با پروتکل FTP ویدئو زیر را مشاهده کنید:

 

پروتکل FTP چیست؟

پروتکل FTP یا (File Transfer Protocol) یک پروتکل شبکه استاندارد از پروتکل های لایه application از مدل مرجع TCP/IP است که برای انتقال فایل ها بین سرویس گیرنده و سرور در شبکه رایانه ای به ایمن ترین روش ممکن استفاده می شود. این وسیله ای است که با استفاده از آن فایل ها به طور ایمن بین طرفین به اشتراک گذاشته می شوند.

پروتکل FTP یک پروتکل کاملاً تثبیت شده است که در دهه 1970 ایجاد شد تا به دو کامپیوتر امکان انتقال داده از طریق اینترنت را بدهد. یک رایانه به عنوان سرور برای ذخیره اطلاعات و دیگری به عنوان کلاینت برای ارسال یا درخواست فایل از سرور عمل می کند. پروتکل FTP به طور معمول از پورت 20 و 21  به عنوان اصلی ترین وسیله ارتباطی خود استفاده می کند. یک سرور FTP برای اتصال کلاینت در پورت 21 گوش می دهد.

اگر تمایل دارید بهترین نرم افزار FTP Client در سال 2023 را بشناسید بر روی لینک کلیک کنید.

 

FTP چگونه کار می کند؟

به عنوان یک توضیح اساسی، پروتکل FTP از دو اتصال استفاده می کند: یک کانال کنترل و یک کانال داده. کانال کنترل ارتباطی بین دو رایانه ایجاد می کند و هرگونه اعتبار را ایجاد می کند. کانال داده مسئول انتقال داده ها بین دو رایانه است.

 

سرور FTP چیست؟

پروتکل FTP

 

FTP Server (مخفف File Transfer Protocol Server) یک برنامه نرم افزاری است که انتقال فایل ها را از یک رایانه به رایانه دیگر امکان پذیر می کند. پروتکل FTP روشی برای انتقال پرونده ها به هر رایانه ای در جهان است که به اینترنت متصل است. استفاده از سرور FTP یک راه حل معمول برای مشاغلی است که می خواهند داده های خود را ایمن نگه دارند. اگر به دنبال گزینه مناسب برای حفظ امنیت داده هستید، یک سرور FTP میزبان می تواند پاسخ شما باشد. درباره اینکه سرورهای FTP چیست، چگونه کار می کنند و اینکه چگونه می توانند به سود تجارت شما بیایند بیشتر بدانید.

 

سرور FTP چگونه کار می کند؟

پروتکل FTP مبتنی بر سرویس پروتکل TCP است که یک پروتکل انتقال فایل در اینترنت است. به طور پیش فرض، دو پورت 20 و 21، یک پورت داده و یک پورت فرمان استفاده می شود. پورت 20 یک پورت داده برای انتقال فایل بین مشتری و سرور است. پورت 21 یک پورت دستوری است که برای انتقال جریان کنترل و پذیرش دستورات و پارامترهای مربوط به پروتکل FTP صادر شده توسط کلاینت استفاده می شود.

 

FTP Client چیست؟

سرویس Client FTP یکی از روش های دسترسی به سرور FTP است. اکثر Client FTP ها یک پنجره با صفحه دوتایی ارائه می دهند، فایل ها را روی رایانه شما در یک نیمه و فایل های موجود در سرور را در نیمه دیگر نمایش می دهند.

 

TFTP چیست؟

پروتکل انتقال فایل Trivial (TFTP) یک FTP ساده و قفل است که به کاربراجازه می دهد تا فایلی را از یک هاست از راه دور دریافت کند یا درآن قراردهد. یکی از کاربردهای اصلی آن در مراحل اولیه راه اندازی از یک شبکه محلی است، زیرا اجرای TFTP بسیار ساده است. TFTP فاقد امنیت و بسیاری از ویژگی های پیشرفته ارائه شده توسط پروتکل های انتقال فایل قوی تر مانند File Transfer Protocol است. TFTP اولین بار در سال 1981 استاندارد شد.

 


 

بیشتر بخوانید: راه اندازی TFTP سرور در میکروتیک

 


 

FTPS چیست؟

FTPS پشتیبانی از Transport Layer Security (TLS) را اضافه می کند، که کاربران را قادر می سازد اتصال FTP خود را با استفاده از الگوریتم های رمزگذاری مشترک، رمزگذاری کنند. این کار با ارسال دستور “AUTH TLS” انجام می شود سرور این امکان را دارد که ارتباطاتی را که درخواست TLS نمی کنند مجاز یا رد کند. FTPS هر دو کانال کنترل و کانال داده را از ابتدا تا انتها رمزگذاری می کند و از ایمن بودن کل اتصال اطمینان حاصل می کند. FTPS با FTP معمولی سازگار است.

 

SFTP چیست؟

پروتکل FTP

SFTP مخفف SSH File Transfer Protocol است. SSH پروتکل Secure Shell است و برای تأمین امنیت اتصالات ناامن استفاده می شود. SFTP به جای کانال های دوگانه FTP معمولی، از یک کانال کنترل و داده واحد رمزگذاری شده استفاده می کند. SFTP تمام داده ها را قبل از انتقال رمزگذاری می کند، از جمله اعتبار کاربر. رمزگذاری اضافی یک لایه امنیتی بیشتر برای کاربران و همچنین برخی از حریم خصوصی فراهم می کند.

 

5 مزایای Server FTP:

اگرچه پروتکل FTP یکی از روش های انتقال فایل است، اما مطمئناً گزینه های دیگری نیز وجود دارد. بنابراین، استفاده از پروتکل FTP به جای یک وسیله انتقال دیگر چه فایده ای دارد؟ در اینجا پنج مزیتی آورده شده است که شرکت ها می توانند هنگام استفاده از سرورهای FTP بر خلاف سایر گزینه های انتقال، از آن بهره مند شوند:

  1. امنیت:

بزرگترین مزیت استفاده از سرورهای FTP نسبت به گزینه های دیگر، سطح امنیتی است. FTPS و SFTP، هر دو پروتکل انتقال فایل امن (رمزگذاری شده)، یک لایه امنیتی دیگر به FTP اضافه می کنند و بسیاری از سرورهای FTP هم از FTPS و هم از SFTP پشتیبانی می کنند تا از داده های به اشتراک گذاشته شده بهتر محافظت کنند. این به شما اطمینان بیشتری می دهد که فایل های حساس شما به اشتباه کنترل نخواهند شد.

هنگام ارسال داده ها، به ویژه داده های حساس، ممکن است نگران باشید که طرف های دیگر بتوانند انتقال شما را رهگیری کنند. در واقع، هر کسی با ابزار مناسب یا کمی دانش می تواند توانایی رهگیری فایل ها را داشته باشد. همچنین ممکن است نگران باشید که انتقال شما در معرض ویروس ها یا بدافزارهای دیگر باشد. خوشبختانه، هنگامی که از سرور FTP مدیریت شده استفاده می کنید، وظیفه تأمین امنیت لازم برای حفظ امنیت داده ها را برعهده دارد.

 


 

بیشتر بخوانید: جدیدترین حملات DDoS Attack

 


 

  1. کنترل:

یکی دیگر از مزایای استفاده از سرور FTP سطح کنترلی است که می توانید روی داده های خود بدست آورید. بسیاری از سرورهای FTP، کنترل دسترسی دانه دانه را ارائه می دهند که به مدیران IT امکان می دهد تعیین کنند چه کسی می تواند فایل ها را بارگذاری، بارگیری، ویرایش، حذف یا به اشتراک بگذارد و اینکه در چه پوشه هایی مجوز خاصی دارند.

همه افراد سازمان شما به سطح دسترسی یکسانی به فایل های شما احتیاج ندارند. به عنوان مثال ، مدیر مالی ممکن است نیاز به دیدن سوابق مالی حساس داشته باشد، در حالی که کارآموز شما این کار را نمی کند. توانایی کنترل دسترسی به فایل بر اساس حساب های کاربری فردی می تواند امنیت بیشتری را به فایل های شما اضافه کند.

  1. اندازه های بزرگ فایل:

آیا تا به حال سعی کرده اید فایلی را از طریق ایمیل برای کلاینت ارسال کنید، اگر سازمان شما با حجم عظیمی از داده ها سرو کار دارد، به دلیل فایل های بسیار بزرگ، نمی خواهید کل روند اشتراک فایل شما قطع شود. در عوض، می توانید از یک سرور FTP استفاده کنید که به شما امکان می دهد گیگابایت داده را به طور هم زمان ارسال کنید.

  1. گردش کار بهبود یافته:

داشتن یک فرآیند اشتراک فایل که در سازمان شما یکنواخت نباشد، می تواند تأثیر منفی بر بهره وری کسب و کار شما داشته باشد. به جای اشتراک همزمان یک فایل، می توانید مقادیر زیادی داده را در یک لحظه ارسال کنید. همچنین می توانید در حین انجام جابجایی های بزرگ به کار خود ادامه دهید یا برای شب ها یا آخر هفته ها انتقال گسترده انجام دهید ، بنابراین جریان کار شما قطع نمی شود.

همچنین، داشتن Server FTP یک مکان واحد برای ذخیره تمام فایل های شما فراهم می کند. این مدت زمانی را که تیم شما برای یافتن یک داده خاص صرف می کند، کاهش می دهد. همچنین احتمال فایل های از دست رفته را کاهش می دهد.

  1. بازیابی فاجعه:

شما هرگز نمی دانید چه موقع ممکن است داده های شما از دست برود یا به خطر بیفتد. هنگامی که شما یک ارائه دهنده برتر FTP را انتخاب می کنید. در هنگام بروزاتفاقاتی مانند قطع اتصال به اینترنت، رفتن برق یا حتی یک فاجعه طبیعی، دیگر نگران از دست دادن نخواهید بود. درعوض، از اطلاعات شما بطور منظم و خودکار در مکان دیگری پشتیبان تهیه می شود. سپس، در صورت نیاز به بازیابی اطلاعات، می توانید این کار را انجام دهید.

دانستن کمی بیشتر در مورد سرورهای FTP و مزایای استفاده از آنها به شما امکان می دهد در مورد داده های خود بهترین تصمیم را بگیرید. ذخیره داده های خود در مکان های امن این اطمینان را به شما می دهد که از خطرات درامان خواهد بود.

 


 

بیشتر بخوانید: File Server Resource Manager (FSRM) چیست؟

 


 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین محصولات

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.
مقایسه
0 موارد محصول
فهرست
مسترشبکه

شنبه تا پنج شنبه از ساعت 9:30 الی 18:00 پاسخگوی شما هستیم.

شماره تماس: 62913-021 

پاسخگوی سوالات شما هستیم:

jamshidi
javadi
mohammadi
ali-300x300

ارسال لیست و استعلام قیمت برای شرکت ها و همکاران محترم: