آنچه در این مقاله می خوانید:

بررسی سوئیچ سیسکو سری 3850

بررسی سوئیچ سیسکو سری 3850
این مقاله در تاریخ 17 مهر 1398 نوشته و در تاریخ 19 مهر 1402 مورد بازبینی قرار گرفته است.

اگر برای شبکه متوسط تا بزرگ خود به دنبال انتخاب سوئیچ شبکه مناسب هستند، سوئیچ سیسکو سری 3850 می تواند گزینه مناسبی باشد. این سری از سوئیچ های شبکه برای شرکت ها و سازمان هایی که به سرعت انتقال داده تا ۴۰ گیگابیت بر ثانیه نیاز دارند مناسب است. ما در این مقاله به بررسی سوئیچ سیسکو سری 3850 می پردازیم، پس در ادامه با مسترشبکه همراه باشید.

 

بررسی سوئیچ سیسکو سری 3850:

سوئیچ های سیسکو سری 3850 از جمله سوئیچ های شرکت سیسکو می باشد که از سال 2013 تولید و به بازار عرضه شدند. سوئیچ های سری 3850 به شما امکان دسترسی هوشمند، ساده و بسیار امن با یک کنترلر یکپارچه را می دهد. این محصولات دارای پورت های multigigabit می باشند که از سرعت های 1ـ 2.5 ـ 5 ـ 10 پشتیبانی می نمایند. همچنین دارای قابلیت POE و +POE جهت تامین برق تا 30 وات در هر پورت و UPOE جهت تامین برق تا 60 وات می باشد.

سوئیچ های سری 3850 در تعداد پورت 24 و 48 عرضه شده اند و از انعطاف پذیری بسیار بالایی برخوردار هستند. زیرا یک ادمین می‌تواند در شبکه از سوئیچ‌های سری 3850 به عنوان یک Wireless Controller یا همان کنترل کننده بی‌سیم استفاده کند.

این سری از سوئیچ سیسکو برای استفاده در شبکه های مدرن و پیچیده طراحی شده اند و دارای قابلیت های پیشرفته ای هستند. این دستگاه ها از فناوری Cisco StackWise Virtual بهره می برد به طوری که امکان اتصال و مدیریت چندین سوئیچ را به یکدیگر به صورت مجازی فراهم می کند. این فناوری به شما این امکان را می دهد تا چندین سوئیچ را به یکدیگر وصل کرده و آنها را مانند یک دستگاه مدیریت کنید، که این کار مدیریت و مقیاس پذیری را در شبکه آسان می کند. برای اطلاع بیشتر از این قابلیت به مقاله قابلیت Stack در سوئیچ سیسکو 3850 مراجعه نمایید.

قابلیت جدیدی که در این دستگاه ها اضافه شده است، قابلیت Stack Power می باشد که برای Stack کردن منبع تغذیه های سوئیچ ها استفاده می شود و بدین شکل عمل می کند:

در صورتی که یکی از سوئیچ های سیسکو سری 3850 در منبع تغذیه به مشکل برخورد کند به کمک این قابلیت برق مورد نیاز دستگاه از طریق Stack توسط منبع تغذیه دیگر سوئیچ های Stack شده تأمین خواهد شد و با این ویژگی قابلیت Up time بسیار بالایی را ارائه می دهد. شما می توانید از این سوئیچ شبکه به عنوان یک سنسور امنیتی و قدرتمند استفاده نمایید و همچنین از Flexible NetFlow ، Cisco TrustSec و قابلیت رمز گزاری MACsec پشتیبانی می کند.

 

قابلیت های سوئیچ سیسکو سری 3850:

  • مدیریت در لایه3: این سوئیچ های شبکه در لایه 3 فعالیت دارند. به این معنی که از پروتکل هایی نظیر OSPF و EIGRP و امکان مسیریابی بین زیر شبکه ها پشتیبانی می کنند.
  • امنیت شبکه: از جمله ویژگی های امنیتی که توسط این سری از سوئیچ های سیسکو پشتیبانی می شوند، عبارتند از: DHCP، Access Control List(ACLs)، IP Source Guard و ARP
  • پشتیبانی از فناوری هایی نظیر MSTP، RSTP و STP
  • پیکربندی از طریق رابط گرافیکی: می توان این سوئیچ های سیسکو را از طریق رابط گرافیگی پیکربندی کرد. پیکربندی از این طریق آسان بوده و نیاز به دسترسی به خط فرمان سوئیچ شبکه نیست.
  • مدیریت مرکزی: با استفاده از Cisco DNA Center می توان سوئیچ های سری 3850 را به صورت مرکزی مدیریت کرد.
  • پشتیبانی از قابلیت PoE: یکی از قابلیت هایی که در همانند سایر سری سوئیچ های سیسکو در سری 3850 نیز وجود دارد، قابلیت PoE است. با استفاده از این قابلیت می توان به راحتی برق مورد نیاز تجهیزات شبکه را بدون کابل کشی شبکه فراهم کرد. این سری از سوئیچ ها دارای قابلیت UPoE هستند که امکان ارسال ولتاژ تا 60 وات را در هر پورت فراهم می کند.
  • پشتیبانی از +QSFP: این سری از سوئیچ ها از ماژول های SFP پشتیبانی می کنند اما در کنار آن دارای 2 الی 4 ماژول +QSFP هستند که به عنوان پورت Uplink استفاده می شوند. این پورت ها از سرعت های 1 گیگ، 10 گیگ و 40 گیگ پشتیبانی می کنند. برای آشنایی بیشتر با این ماژول ها مقاله ماژول های سازگار با سوئیچ های 3850 را مطالعه نمایید.
  • پشتیبانی از StackWise و Stack Power: همانطور که در ابتدای مقاله توضیح داده شد، سوئیچ های سری 3850 دو قابلیت مهم StackWise و Stack Power را در اختیار شما قرار می دهد. با استفاده از این قابلیت می توان تا 9 سوئیچ را به یکدیگر استک کرد. دارا بودن این قابلیت سبب می شود تا با خرابی یک منبع تغذیه سوئیچ سیسکو، عملکرد دستگاه مختل نشده و برق رسانی به آن سوئیچ انجام شود.
  • ماژولار بودن: یکی دیگر از ویژگی های این سری از سوئیچ ها قابلیت ماژولار بودن آنهاست. این سوئیچ ها از دو منبع تغذیه و 3 فن ماژولار تشکیل شده اند که امکان تعویض آنها درصورت خرابی وجود دارد. همچین در پنل جلو دستگاه امکان نصب کارت ماژول وجود دارد.

 

محتویات درون جعبه سوئیچ های سیسکو سری 3850:

در ابتدای تولید این محصولات شرکت سیسکو یعنی از سال 2013 و حتی تا اوایل سال 2017 بسته بندی این محصولات شامل کلیه اجزای مورد نیاز جهت نصب دستگاه بود. اما بعد از سال 2017 تعدادی از این قطعات از درون جعبه حذف و به صورت سفارشی درون آن قرار گرفت. به طوری که در 90% سوئیچ هایی که به کشور وارد شده اند این قطعات موجود نمی باشند.

در شکل زیر کلیه قطعاتی که درون یک کارتن سوئیچ سیسکو 3850 موجود هستند نمایش داده شده است:

راهنمای خرید سوئیچ 3850

  1. سوئیچ سری 3850
  2. کابل پاور
  3. دفترچه راهنما
  4. پایه های پلاستیکی
  5. پیچ ارت
  6. براکت
  7. چهار عدد پیچ شماره 12
  8. چهار عدد پیچ شماره 10
  9. هشت عدد پیچ تخت
  10. نگهدارنده کابل
  11. پیچ M4.0 x 20mm
  12. کابل کنسول RJ45
  13. کابل کنسول به USB
  14. کابل Stackwise
  15. کابل سوئیچ 3850

نکته : همان طور که گفته شد از اواسط سال 2017 تعدادی از آپشن های موجود درون کارتن های این سری از سوئیچ ها حذف شد و به صورت سفارشی درون کارتن قرار می گیرند که شامل : کابل کنسول RJ45، کابل کنسول به USB ،کابل Stack wise ،Stack Power می باشند.

 

اقدامات لازم جهت راه اندازی سوئیچ های سیسکو سری 3850:

ابتدا از یک سری تنظیمات فشرده (Express Setup) جهت وارد کردن اطلاعات IP استفاده می شود. این کار سوئیچ ها را برای اتصال به اینترنت و روتر ها فعال می سازد. شما می توانید از طریق همین آدرس های IP به پیکربندی های بیشتر دست پیدا کنید.

 

تجهیزات مورد نیاز جهت راه اندازی سوئیچ های سیسکو سری 3850:

1ـ PC و یا لپ تاپ

2ـ مرورگر اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس با جاوا اسکریپت فعال

3ـ کابل اینترنت مستقیم یا متقاطع CAT5

نکته : قبل از راه اندازی تنظیمات فشرده هر گونه پروکسی و pop-up blockers باید در مرورگر و کامپیوتر شما غیر فعال شود.

 


 

بیشتر بخوانید: ریکاوری پسورد سوئیچ 3850 و 2960

 


 

مراحل اجرای تنظیمات فشرده سوئیچ های سیسکو سری 3850:

مرحله 1 ـ اطمینان حاصل کنید که هیچ چیز به سوئیچ های سیسکو سری 3850 متصل نیست.

مرحله2 ـ در طی مراحل تنظیمات سوئیچ شما به عنوان یک سرور DHCP عمل می کند. اگر سیستم شما دارای یک آدرس IP استاتیک است به طور موقت آدرس IP خود را تغییردهید.

نکته : این آدرس IP را در جایی بنویسید زیرا در مرحله 14 به آن نیاز خواهید داشت.

مرحله 3 ـ ماژول های منبع تغذیه را نصب کنید.

مرحله 4 ـ سوئیچ را روشن کنید. سیم برق AC را به منبع تغذیه سوئیچ و یک منبع برق متناوب متصل نمایید.

مرحله 5 ـ  مشاهده نتایج Post (این کار ممکن است از 5 ثانیه تا 5 دقیقه طول بکشد)

نکته : قبل از رفتن به مرحله بعد اجازه دهید نتایج Post کامل شود.

خطا : در صورتی که LED سیستم به رنگ سبز در نیاید یعنی نتایج Post به طور کامل انجام نشده است که در این صورت باید با نمایندگی و یا فروشنده کالا تماس بگیرید.

مرحله 6 ـ  دکمه Mode را فشار داده و نگه دارید تا زمانی که کلیه LED ها به رنگ سبز درآیند. ممکن است این کار تا 3 ثانیه طول بکشد.

خطا : اگر LED کنار دکمه Mode چشمک بزند دکمه Mode را رها کنید زیرا این بدان معناست که سوئیچ قبلاً پیکر بندی شده و نیازی به تنظیمات فشرده ندارد.

مرحله 7 ـ  کابل Cat 5 اترنت را به یک پورت متصل نمایید. صبر کنید تا LED سوئیچ و سیستم شما سبز رنگ و یا چشمک زن سبز شود. چراغ چشمک زن سبز نشان دهنده یک اتصال موفق می باشد.

خطا : اگر بعد از 30 ثانیه این LED ها به رنگ سبز چشمک زن در نیامد مطمئن شوید:

1ـ کابل اترنت را به یکی از پورت های سوئیچ downlink متصل کرده اید (نه به پورت کنسول).

2ـ شما از یک کابل Ethernet رده 5 یا 6 استفاده کرده اید.

3ـ دستگاه دیگر روشن است.

مرحله 8 ـ  مرورگر را بر روی سیستم خود باز کنید و آدرس IP https:// 10.0.0.1 را وارد نمایید. هنگام در خواست رمز، رمز پیش فرض Cisco را وارد نمایید.

مرحله 9 ـ  این اطلاعات را در قسمت تنظیمات شبکه وارد نمایید:

    •  اگر در زمان پیکر بندی از شما در خصوص VLAN ID از شما سوال شد پیش فرض آن 1 می باشد. توصیه می شود جهت پیکر بندی سوئیچ از VLAN ID1 استفاده نمایید. زمانی که می خواهید سوئیچ ها را مدیریت کنید می توانید از VLAN ID های دیگر مابین 1 تا 1001 استفاده نمایید.
    • در قسمت آدرس IP، آدرس IP سوئیچ را وارد نمایید.
    • قسمت Subnet Mask را انتخاب نمایید.
    • در قسمت Default Gateway آدرس IP را وارد نمایید.
    • رمز عبور مورد نظر خود را در قسمت رمز عبور قرار دهید که می تواند از 2 تا 25 کاراکتر حرفی باشد. مجددا باید رمز عبور را تکرار کنید.

نکته : از نظر امنیتی حتما باید رمز پیش فرض سیسکو را تغییر دهید.

نکته : کلیه حروف باید به صورت انگلیسی باشند.

مرحله 10 ـ این مرحله اختیاری بوده و شما می توانید اطلاعات مربوط به تنظیمات اختیاری را وارد نمایید و یا آن را به زمان دیگر موکول نمایید. اگر سیستم باید تنظیمات دیگری داشته باشد حتما زمان سوئیچ را با زمان شبکه خود هماهنگ سازید.

مرحله 11 ـ این مرحله نیز اختیاری می باشد و شما می توانید زبان تنظیمات پیشرفته در پنجره تنظیمات اکسپرس را انتخاب کرده و تنظیمات پیشرفته را وارد کنید یا بعدا با استفاده از رابط مدیریت دستگاه این تنظیمات را انجام دهید.

مرحله 12 ـ برای ذخیره اطلاعات و ارسال آن بر روی کلید Submit کلیک کنید. بعد از آن:

    • سوئیچ پیکربندی شده و از حالت تنظیمات فشرده خارج می شود.
    • مرورگر یک پیام هشدار دهنده را نشان می دهد و سعی می کند با آدرس IP قبلی سوئیچ کند. به طور معمول، اتصال بین کامپیوتر یا لپ تاپ و سوئیچ از بین می رود زیرا آدرس آی پی سوئیچ پیکربندی شده با آدرس IP در کامپیوتر یا لپ تاپ متفاوت است.

مرحله 13 ـ سوئیچ را از کامپیوتر یا لپ تاپ جدا کرده و به شبکه خود متصل نمایید.

مرحله 14 ـ اگر در مرحله 2 آدرس آی پی استاتیک خود را بر روی رایانه یا لپ تاپ خود تغییر دادید، آن را به آدرس آی پی قدیمی ثابت پیکربندی شده تغییر دهید.

مرحله 15 ـ برای اطلاعات بیشتر می توانید به خود سایت سیسکو مراجعه نمایید.

مرحله 16 ـ برای نمایش دیوایس مدیریتی :

    • یک مرورگر را بر روی لپتاپ و یا پی سی خود باز نگه دارید.
    • آدرس آی پی، نام کاربری و رمز عبور سوئیچ شده در مرحله 9 را در مرورگر وارد کنید و Enter را فشار دهید. صفحه مدیریت دستگاه ظاهر می شود.

 

نتیجه گیری:

سری 3850 سیسکو دارای مدل های مختلفی است که هر کدام قابلیت ها و ویژگی های خاصی را به همراه دارند. اطلاع از قابلیت های هر کدام می تواند شما را در انتخاب درست نوع سوئیچ شبکه یاری کرده و در ایجاد یک شبکه قدرتمند همراه نماید. ما در این مقاله سعی بر آن داشتیم تا توضیحات کاملی در رابطه با قطعات و همچنین پیکر بندی سوئیچ های سیسکو سری 3850 ارائه دهیم. زیرا گام اول در خرید تجهیزات شبکه شناخت کامل قابلیت های آن دستگاه و همچنین تجهیزات مورد نیاز جهت نصب آن می باشد.

شما می توانید انواع سوئیچ سیسکو مورد نیاز خود را از فروشگاه اینترنتی مسترشبکه با بهترین قیمت و کیفیت همراه با گارانتی معتبر خریداری نمایید.

دیدگاهی در مورد “بررسی سوئیچ سیسکو سری 3850

  1. kashefimohammad1485 گفت:

    سلام
    روی سوییچ های 3850 برای استفاده از POE روی تمام پورتها چه میزان پاور احتیاج داریم؟

    1. مهشید افخمی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      اگر بخواهید روی تمام پورت ها POE استفاده کنید، برای سوئیچ های 24 پورت مقدار پاور مورد نیاز یک عدد پاور 715W AC و برای سوئیچ های 48 پورت یک عدد پاور 1100W AC یا دو عدد پاور 715W AC است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین محصولات

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.
مقایسه
0 موارد محصول
فهرست
مسترشبکه

شنبه تا پنج شنبه از ساعت 9:30 الی 18:00 پاسخگوی شما هستیم.

شماره تماس: 62913-021 

پاسخگوی سوالات شما هستیم:

jamshidi
javadi
mohammadi
ali-300x300

ارسال لیست و استعلام قیمت برای شرکت ها و همکاران محترم: